2012. március 12., hétfő

BKV másképp

Persze itt nem BKV-nak hivják, de gondolom mindenkinek egyértelmű, hogy a tömegközlekedésről ejtek néhány szót :-)

Bár túl sok tapasztalatom nincsen, mert autóval járunk, azt a néhány alkalmas tapasztalatot gondoltam, mindenképp leírom, hogy így is lehet csinálni.



Ma busszal mentem fel az Óvárosba, miután ott lehetetlen parkolni amúgy is. Itt áll meg a lakópark előtt, felszállás első ajtón, sofőrnél fizet az ember (itt többnyire egy nő jár), 1.30-at. A buszon zene szól egész jó hangerővel, a buszvezetőnőnek mindenkihez van pár szava, mindenkivel beszél, persze könnyű neki, hiszen sok az ismerős egy ilyen egyvonalas járaton. :-)

3 megállóval lejjebb jön egy középkorú nő egy viszonylag nehéz bőrönddel, a buszvezetőnő KIPATTAN(!)  a kabinjából, leszáll a buszról, felcipeli a bőröndöt és megfelelő helyre elhelyezi. Mindezt úgy, hogy pont olyan helyen állt meg, ahol nem volt rendesen kiépített megálló, vagyis amíg be nem fejeződik a ceremónia, addig a kocsik mögötte várnak (és senki sem dudál türelmetlenül).

A következő megállónál leszáll egy házaspár akik előttem 2 sorral ültek, hátrafordul a nő, és köszön "adios". Nézek hátra, bár úgy emlékeztem, hogy senki nincs mögöttem, aztán tudatosul bennem, hogy nekem köszön és gyorsan mosolygok és visszaköszönök :-)

Felérünk az Óvárosba, pont ott áll meg, ahova megyek:  leszállok, berohanok a bankba, elintézem a tennivalót, amire 10 percem van, hogy elérjem ugyanazt a buszt, mert csak óránként jár. Kijövök, rohanok az első ajtóhoz, akkor tudatosul bennem, hogy a sok nyugdíjas szintén mind a buszra vár, úgyhogy gyorsan beállok a sor végére :-) Ez biztos egy tipikus magyar szokás, hogy rohanunk a busz után, pedig Bp-en sem jártam BKV-val, csak elvétve.

Nyugdíjasok ellepik a buszt, zene szól menet közben, mindenki vidám, a buszsofőr mosolyog és a csoportba tartozó nyugdíjasok ülve rázzák magukat. Ez már a múltkor is így volt, már akkor teljesen ledöbbentem, most már csak mosolyogtam :-) Aki útközben leszáll a buszról, attól mind elköszön a sofőrnő (kivéve aki középen száll le, de az csak én voltam).

Na, hát így is lehet :-) Persze nem tudom, hogy máshol hogy működik, nyilván egy nagyvárosban erre nincs lehetőség, így lazulni. Valenciában utaztam metrón és buszon, buszon mindenhol csak első ajtónál lehet felszállni, sofőrnél fizetni, a jegy ott 1.50 EUR, de van mindenféle kombinációban, metró+ busz, és persze ha "tömbjegyet" vesz az ember, úgy jóval olcsóbb. A megállóban nincs tolongás, nem tapossák egymást az emberek, hogy hamarabb sorra kerüljenek, senki nem ideges, a sofőr se, hogy nem percre pontosan indul. A megállókban (nem mindenhol, de sok helyen) elektronikus tábla jelzi, hány perc múlva ér be a busz.
A metró viszont jó sztori volt, persze nincs kiirva, én meg kivételesen nem találtam ki, hogy működik a jegy :-D Automatából is lehet jegyet venni, úgy olcsóbb, 10-es jegyet vásárolva 1 EUR-ra jön ki egy út (1 órán át érvényes, ha átszállsz, akkor is). Először csak 2 jegyet vettem, Lindával voltunk, és nem értettem teljesen, hogy miért csak egy jegyet köp ki, de eltettem a számlát, hogy én ugye kettőt vettem. Arra még rájöttem, hogy le kell húzni a bejáratnál (kb. mint egy síbérletet), viszont nem kapcsoltam, hogy mivel ketten megyünk ezért kétszer kéne lehúzni. Amikor leszálltunk, újra ugyanolyan kijárat volt, ott is le kellett húzni, de ugye csak egyszer húztam le. Jól elmetrózgattunk igy, aztán legközelebb, mikor Bogi itt volt, és Vele is metróztunk, akkor gyanus lett neki a dolog, hogy két jegyet veszünk de csak egyszer húzzuk le, úgyhogy végül odament és megkérdezte (portugálul), mire elmagyarázták, hogy ahány személy, annyiszor kell lehúzni :-) Még jó, hogy a korábbi jegyeket gondosan eltettem, mert így mindegyiken volt egy-egy plusz :-D

Nagyon jó a metróhálózat amúgy, jó messzire és bárhova el lehet menni, közvetlenül a reptérről is bevisz a centrumba.





Talán egyszer Ferihegy 2-re is megy majd metró, ha már a Ryanair lecsapott Budapestre :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése