2012. február 21., kedd

(Spanyol) nyelvtudás nélkül

Jávea pont az a hely, ahol kiválóan elvan az ember a spanyol nyelv nélkül. Itt eddig akárhova mentem, vagy németül vagy angolul mindig sikerült szót értenem, de persze itt több ezer német és még több ezer angol lakik. Úgyhogy kedvcsinálónak ajánlom a helyet azoknak, akik még nem tudnak spanyolul :-) Vito-mama mesélte szintén tegnap, hogy az egyetlen problémája a közeli hentesükkel van, akik kolumbiai, és se angolul se németül nem tud egy kukkot se, úgyhogy nála azt vezette be, hogy mutogatja magán, hogy éppen milyen testrészt szeretne a húsból - végül is nem rossz az ötlet :-D



Január utolsóelőtti napján, amikor Juditékkal Valenciában éppen a kikötői játszótéren voltunk, történt, hogy drága jószágom nem nyekkent, így ment a telefon az autóklubomnak - ezután is ÖRÖK HÁLÁM a rendkívül jól és hatékonyan működő osztrák-német autóklubnak! -, hogy baj van. :-) Semmi gond, jött is egy óra múlva a szerelő (trélerrel, ha nem lehetne helyszínen orvosolni a hibát), aki bizony egy mukkot sem értett se angolul se németül. Úgyhogy Ő hajtotta, hogy a motor kinyiffant, én meg mondtam, hogy nem, az önindítóval van a gond, fennakad :-) Mindezt persze mutogatással :-) Igaz, amennyire nem értettem Őt, Ő úgy beszélt velem egyre hangosabban, a végén amikor tizedszerre ismételte a mondatot, szó szerint üvöltött - én meg mosolyogtam, hogy attól, hogy hangosabban beszél, még nem fogom érteni :-D Mindemelett teljesen kedves és segítőkész volt a fickó, végül eszébe jutott valami ismerőse, aki beszél angolul, úgyhogy felhívta, átadta a telefont nekem, elmondtam miújság, és megbeszéltük :-) Ő meg megkapta a havertól a fordítást. 2 hét kálvária után kiderült, hogy valóban az önindítóval van a gond - hiába, az ember lánya hasznos infókra tesz szert egy autószerelő mellett, meg amúgy is közelebb áll hozzám a technika, meg a szerszámok, mint a varrógép (ciki :-D ).

Nekem amúgy eddig meglepően jók a tapasztalataim a spanyolokkal, Mindenki nagyon kedves és segítőkész. Szintén kb. 2 hete, amíg Bogi és Linda a Montgó-t mászták meg, mi Patrikkal bementünk Dénia-ba kicsit bóklászni. Persze egyből eszébe jutott a kedvenc cukrászdánk, ami éppen zárva volt. Nosza, kószáltunk egy kicsit, és találtunk is egy helyes kis cukrászdát! Kint a matrica, hogy lehet kártyával fizetni (mert nálam sosincs készpénz :-D ), remek. Megrendeltük, megkaptuk - majd fizetek. Mondja a tulaj (fiatal srác és szintén perfekt angol), hogy sajnos csak 20 EUR felett tud fogadni kártyás fizetést. Mondom, nekem sajnos egy kanyi vasam sincs, kivételesen (nem kivételes eset persze, de ez most más tészta :-) ) szeretnék kártyával. Mire Ő azt javasolta, hogy majd vigyem be másnap vagy amikor arra járok a pénzt. Nagyon bambán nézhettem, és tényleg alig akartam hinni a fülemnek, hogy ma még van ilyen :-) Egy vadidegen helyen, ahol még soha nem láttak, ilyen ajánlatot kapni?! Persze aztán addig erősködtem, míg végül megoldottuk kártyával, de azért maga a gesztus.... :-)




Ez mind-mind Jávea :-)

10 megjegyzés:

  1. Ezzel én is mindig így vagyok, soha nincs egy cent se nálam, és már többször jártam így, volt hogy nem kérdeztem előre hogy lehet-e kártyával és kiderült, hogy nincs kártyaleolvasójuk. 50 Euróról volt szó, mégis mosolyogva mondták, hogy majd vigyem be amikor tudom, és még ők kértek elnézést, hogy nem tudják elfogadni a kártyámat. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért ez megnyugtat, hogy ezzel nem vagyok egyedül :-D

      Törlés
  2. Ja, és a nyelvhez annyit, hogy az oké, ha valaki turista vagy viszonylag kevés ideje él itt, de mikor az angolok, németek verik a mellüket, hogy már 10 éve itt élnek , aztán meg egy szót se tudnak spanyolul, na az szerintem gáz. Igenis, ha valaki úgy dönt, hogy letelepszik egy másik országban akkor erőlködjön annyira, hogy legalább az alap dolgokat elsajátítja az adott nyelven. Én olyan angollal is találkoztam, aki még reklamált is a kórházban, hogy miért nincs itt valaki aki rendesen tud angolul (mellesleg Cambridge-i felsőfokúm van, de ez neki nem volt elég, pedig nagyon is értettem hogy mit mond, csak ő nem akarta érteni, hogy én mit mondok (tudniillik, hogy nem írom azt a gyógyszert amit ő akar)
    Na ezeket viszont nagyon nem bírom.
    Van spanyol kollégám aki meg szokta kérdezni őket, hogy mióta élnek itt, és ha közlik, hogy évek óta akkor onnantól nem hajlandó megszólalni angolul. És egyetértek vele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Őszintén szólva én is restellem, hogy még sehol sem tartok a spanyollal :-( Persze mindig ragadnak rám újabb és újabb szavak, de az igazi az lenne, ha bedobnának a mélyvízbe, mint anno a némettel; kikerültem Ausztriába, és hát muszáj volt beszélni :-) Akkor jöttem rá, hogy az akkori - még Rigó utcai - középfokú nyelvvizsga egy kalap ...t sem ér :-(

      Törlés
    2. Te meg csak most koltoztel ki es ha jol ertettem akkor nem is akartok itt letelepedni. Ez azert mas, nyilvan nem tanulhatsz meg minden nyelvet ahol turistaskodsz egy kicsit. en azokrol az angolokrol beszelek akik kitelepszenek, es tizeneveket kepesek ugy elni, hogy annyit nem tudnak mondani, hogy jo napot. Ezert mondom mindig, hogy ahol mi elunk az egy modern angol gyarmat: angol ujsagos, kozmetikus, tv, iskola, orvos, stb. Max arrol veszi eszre, hogy nem otthon van, hogy forditva kozlekednek az autok :)

      (Bocs, a korhazbol irok es nincs ekezetem)

      Törlés
    3. A szívem nagyon ide húz :-) Igen, úgy volt, hogy május végéig maradunk, egyrészt a leányzónak a júniusi vizsgára mindenképp menni kell, meg most itt eddig maradhatunk a házban. Ennyi próbaidőt adtunk magunknak - meg az üzleti terveknek :-D Az előbbivel nincs gond, imádok itt lenni, viszont nyárra biztosan nem, mert mindezek tetejébe erős napallergiám is van, úgyhogy valószínű megvesznék itt nyáron 40 fokban :-) De ha minden jól megy, akkor majd októberben újra! :-)

      Törlés
    4. Eddig még mindenki azt mondta, hogy itt kellemesebb a nyár mint otthon. Úgyhogy ha nem mondjuk Svédországba készültök, akkor maradjatok :)

      Törlés
    5. Oda nem terveztük :-) Norvégia bejönne úgy májustól szeptember közepéig... Anglia túl szürke, olvasom mások blogjait, de én is voltam ott, a szél meg az eső.... az már nekem is sok, pedig nem vagyok fázós, nekem ez a tél itt meg sem kottyan :-D Tegnap meg már megjelentek a medencénél az első fürdőruhások, annyira jó idő lett ;-)

      Törlés
  3. a pénzzel kapcsolatban nekem is volt megdöbbentő élményem, bár nem is ilyen nagy összegről volt szó, hazáig csak hápogtam a meglepetéstől, hogy nem néznek alapból bűnözőnek. Történt egyszer, hogy a helyi szupermarketben nem lehetett kártyával fizetni, így mindenki, akinél nem volt készpénz (az egész városban leállt a bank, szóval az automatából sem lehetett pénzt kivenni), eltolta valahova a kocsiját, amíg vissza nem tudott jönni pénzzel. Ott volt velem a kisfiam, aki nagyon meg akart már valamit enni (kb 3 font értékű lehetett) és annyi volt nálam, mondtam, hogy akkor ezt kifizetem készpénzben, és a többiért meg jövök később. Mondták, hogy dehogy is, vigyem el, mert úgyis vissza fogok jönni a többiért, és majd akkor kifizetem... fura volt nekem ez a vásárlókhoz való pozitív hozzáállás :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Nekem mindenhol eddig nagyon jók a tapasztalataim :-) Igazából az a nagyon más (nekem, eddig), hogy annyira sokkal nyugodtabb mindenki, a közértben nem a 160 kg-os Hanna napi nyavajgását hallgatom, hogy mekkora teher van rajtuk, hanem az eladó elpakolja a cuccaimat amig fizetek; a buszvezető ma (most ültem itt először buszon :-D ) énekelt, zenét hallgatott, és tele volt nyugdijassal a busz, mindenki jókedvű volt, csak lestem. Szóval a stresszmentesség az, ami itt annyira megfog...és persze a tenger :-)

      Törlés