2013. február 5., kedd

Csak a Hableány kedvéért... :-)

Már itthon felmerült, hogy menjünk át Koppenhágába, mert Malmö fél napba is belefér - nem nagy város (300e lakos). Ez tényleg így van, ha valaki nem akar múzeumokba menni, akkor a városra elég fél nap.

Így aztán vasárnap a hosszúra nyúlt 2,5 órás reggelizős session után elindultunk - a swebus a net szerint 12.35-kor indul Koppenhágába a Triangeln megállóból. Szép kényelmesen elcaplattunk kicsit más útvonalon, mint este mentünk a szállodába, a Lilla torg-on keresztül - ez egy nagyon hangulatos terecske, nyáron körbe kávézókkal és mindenki kint üldögél.
Persze azt nem tudtuk, hogy pontosan melyik megállóból indul a swebus, így aztán sorba kérdeztük le az embereket - senki sem tudta :-) Még a két taxisofőr sem, így aztán bementünk a Scandic hotelbe, ott mutatták, hogy szemből megy. Persze kiírva semmi nem volt, mert előtte végigjártuk a megállókat. A mi hotelünkben is megerősítette a recis lány, hogy 12.35-kor van busz, az utcán leszólítottak mind a vonatra akartak rábeszélni, és nem is értették, miért buszozni akarunk.....a Scandic hotelben is ugyanazt mondta a recepciós, hogy 12.35-kor jön a busz - de busz nem jött. Mivel a buszok hajszálpontosan járnak, így 12.40-kor inkább elindultunk a vonathoz, szerencsére ott volt az út másik oldalán úgy 50 méterre a vonatmegálló. Jegy automatából könnyen és gyorsan vehető, Koppenhágáig 11 EUR a vonatjegy. Ahogy lementünk, óriási sebeséggel jött egy vonat, mondtam is Juditnak, hogy ilyen sebesség mellett meggondolom, hogy felüljek-e rá :-D Persze nem állt meg, száguldott tovább, és szerencsére aztán a mi vonatunk  nem ment ilyen gyorsan. A probléma csak azzal volt, hogy nem a hídon mentünk felül, így abból sokat nem láttunk, és aztán kb. 11 km után alagútba megy be a vonat - itt rendesen éreztem is a nyomást a fülemben, gyakorlatilag jobban, mint a repülőn.
A vonat megáll Koppenhága reptéren is, határ vagy ilyesmi nincs. A koppenhágai központi pályaudvar a Tivolinál található (népszerű vidámpark sok hangulatos étteremmel, most zárva volt), szinte a sétálóutca végétől alig 200 m-re. A Ströget a világ leghosszabb sétálóutcája - van itt minden márka, jó drágán - és persze az elmaradhatatlan LEGO bolt is :-)

Nyhaven

Mindenhol nagy tér és sok bicikli :-)
A biciklik sokaságán bizony jócskán csodálkoztunk - sokszor egymásra fektetve, mindenféle lakat nélkül, gyakorlatilag bárki által vihető kerékpárok sokaságát láttuk. Nem nagyon értettük, kicsit úgy tűnt, mintha bárki felpattanhatna bármelyikre és addig karikázik, amíg el nem éri célját :-) Városi biciklik mint mondjuk Bécsben vagy Barcelona-ban nincsenek, lehet, hogy itt ez a módi??

Operaház

Amalienborg-palota

Unalmas lehet itt ácsorogni :-)

Márvány-templom

Orosz ortodox templom - Alexander Nevsky

Innen már csak a Kis hableányig kellett eljutnunk, de még semmit nem ettünk reggeli óta, kissé elpilledtünk. Óvatosságból megemlítettem Juditnak, hogy olykor-olykor elviszik a Leányzót vendégségbe, úgyhogy mielőtt gyalogolunk még újabb 2 km-t, inkább kérdezzük meg, hogy egyáltalán ott van-e most :-) Az első két ember nem tudta megmondani, de aztán a harmadik megerősítette, hogy nem fogunk hiába menni (különben jöhettem volna vissza lefejezve :-D ). Ez ugyanis csak nekem volt fontos, de azért utólag Judit is azt mondta, hogy megérte elmenni.

A sétaút a Kastellet - Citadel-en keresztül vezet - ez ma laktanyaként működik.

Végül, küzdelmes út és szembeszél után csak elértük a célt:

Itt egy magyar srác meghallotta, hogy magyarul beszélünk és köszönt, mi meg gyorsan megkérdeztük, hogy melyik busszal vagy járművel jutnánk vissza leggyorsabban a Central-hoz. Ő is el mondta, hogy csak két megálló a piros S-sel, de a parkon rosszul vágtunk át, ott meg nem volt S-megálló, úgyhogy végül csak visszafele is legyalogoltuk a távot - egy cipőcserével össze is jött :-)

Elpilledve szálltunk a vonatra és alig vártuk, hogy átérjünk Malmö-be, hogy a Stortorget-en megkóstoljuk a nagyon ajánlott MAX hamburger-t és az új áfonyás shake-t. Ez utóbbi bár hideg volt, de nagyon finom, úgyhogy bátran ajánlom én is :-)

Kaja után még hátravolt a 15 perc séta a szállodáig - én a szobába lépés után fél perccel már a forró zuhanyt élveztem és dőltem is be rögtön az ágyba - azért tisztességesen elfáradtunk és másnap jó kis izomlázzal ébredtünk.

Az út előtt sokat gondolkodtam, hogy milyen lehet a két svéd város, sokan azt írták, hogy makulátlan tisztaság és precizítás vár, de szerintem ez egyáltalán nem volt így. A vonatsín mellett mondjuk nem volt olyan susnyás, meg kosz, mint nálunk, de annyira "vonalas" sem volt, mint amit olvastam.
Élhető - bár hideg városok olykor furcsa emberekkel  :-)