2012. január 9., hétfő

Ami más

Délelőtt elkezdtem már összegyűjteni a fejemben, hogy mi az ami itt más, például mit nem lehet kapni az otthonihoz képest, vagy miben más a szokás itt, mint Magyarországon.
A spanyolok nem ismerik a tejfölt: a legtöbb helyen ismeretlen, itt Jávea-ban azonban, köszönhetően annak, hogy nagyon sok angol él itt illetve van egy Iceland nevű bolt,  kapható "soured cream" ami a magyar tejfölnek felel meg. Némely Mas y mas-ban pedig francia gyártmányú "Créme épaisse" szinte megegyezik a tejföl ízével. Friss tejszín (tehát nem tartós) csak az Iceland-ben van; mivel Spanyolország nagy, előfordulhat, hogy máshol más bolthálózatban, ami itt esetleg nincs, ott mégis rálelhetünk.
Tejből minimális a választék; 1 gyártó zsíros és félzsíros teje, gyakorlatilag ennyi a "választék". Van, ahol nincs friss tej, pl. az Aldiban még csak tartóssal találkoztam, a Lidl teje viszont jó.

Mákos tésztával itt szintén nem fogunk jóllakni, a mákot az EU ugyanis betiltotta. Mi azért hoztunk :-) Mivel újra és újra jönnek látogatók, így az utánpótlás is biztosított :-)

A gulyáslevesbe szigorúan tilos belerakni az üzletekben található, tálcán kínált vegyes zöldséget, mert van benne kétféle - eddig ismeretlen - amitől egész más íze lesz a gulyásnak. Így csak répát és fehérrépát raktam bele a többi alapon kívül és isteni lett.

Kenyér nem nagyon kapható, általában a hosszúkás baquette hódít, 2-3 változatban. Magyarországon el vagyunk kényeztetve a 10-15 féle kenyérrel :-)

Nincs bioőrület, mint Magyarországon. Nincs biotej, biocukor, biobanán, bioalma; nem találkoztam bio kozmetikumokkal sem. Néhány biobolt akad, de nem minden sarkon, mint Magyarhonban.

Étteremben, bárban, kávézóban nem szokás borravalót adni, sokan az utolsó centig kiszámolják.

Cigarettázni sehol nem lehet zárt helyen; de ez már otthon is így van 2012 január 1 óta :-)

Itt 9 előtt még a kakas sem kel fel :-) Az élelmiszerboltok 9.15 előtt nem nyitnak, így reggel 8-kor még nem érdemes friss baquette-ért sétálni.

Ünnepi szokások

Karácsonykor, 24-én itt még este 7-ig nyitva vannak a boltok és 26-a nem ünnepnap. A "fő" ajándékot nem a Jézuska, hanem a Három Királyok hozzák január 6-án.

A Szilveszter itt egy "fiesta" a sok közül, így nincs túl nagy jelentősége. Mielőtt éjfélt üt az óra, az utolsó 12 másodpercben 1-1 szőlőszemet kell megenni. Mivel hallottuk, hogy ez nem olyan egyszerű, készültünk: apró szemű és mag nélküli szőlőt választottunk a fulladásveszély csökkentésére. A pontosság kedvéért a tévé előtt állva vártuk kezünkben a 12 szem szőlővel, hogy mikor kell elkezdeni, és amint megszólalt az első gongütés, mi elkezdtük a szőlőcsemegézést....Már vagy a fele elfogyott, amikor megjelent a számsor, 1-től 12-ig, vagyis még csak akkor kellett volna elkezdeni.... Úgyhogy mi jobb híján a nevetéstől fulladtunk meg, hogy a maradék 12 másodpercre már csak 6 szem maradt, így azokat kényelmesen be tudtuk osztani :-)




Végül még essen szó az itteni nagy eseményről, a Karácsonyi lottó húzásáról "El gordo".

 A játék lényege, hogy itt nem számokat kell beixelni, hanem egy sorszámozott szelvényt vásárolhatunk; akár többezer darabot is ugyanazzal a sorszámmal, mert így több az esély. A szelvény ára 20EUR, ha mind az 5 számot eltaláltuk, vihetjük a főnyereményt, de ha csak az utolsó számjegyet, akkor legalább a szelvény árát, a befektetett 20EUR-t kapjuk vissza. A honlapon a húzás után beírhatjuk a szelvény számát valamint azt, hogy hány szelvényt vásároltunk és már ki is adja a nyeremény összegét.


2 megjegyzés:

  1. Isten hozott benneteket, kedves Szomszéd :)
    A blogon levő kommenten keresztül jutottam ide, és akkor már el is olvasgattam, hogy hogy éltek ti itt Spanyolhonban.
    Ha esetleg segít, a Jumerca-ban, a Carrefourban is van tejföl, mákot az orosz vagy lengyel boltokból lehet szerezni, a Carrefourben vannak bio cuccok is ha érdekel, élelmiszer és kozmetikumok is. És itt tejből is találsz sokat, igaz, főleg a tartósakból, friss tejből tényleg nincs túl sokféle.
    Javeat konkrétan nem ismerem, de épp idén tavaszra tervezünk egy hosszú hétvégét Calpe-Denia környékére, Javea-t is útbaejtve.
    Addig majd olvaslak és megjegyzem az érdekes helyeket. Már most sejtem, hogy egyetlen hétvége nem lesz elég rá... :)

    VálaszTörlés
  2. Szia Ditke! Üdvözöllek én is! :-) Én Hozzád pedig a Verán keresztül jutottam :-) Vele is váltottam már néhány szót. Köszi a tanácsokat, itt ahol én jártam Carrefour (Gandia) nem láttam, de a Masymas-ban van, illetve ugye elég hamar megleltem az Iceland-et. Orosz és lengyel boltokat viszont nem ismerek, de jönnek barátok jövő héten, jön az utánpótlás.
    Igen, én is meglepődtem, hogy sokkal több a látnivaló, mint első pillantásra tűnt. 3 hétig gyakorlatilag minden napra jutott valami úgy, hogy nem mentünk többet 15 km-nél :-) Kinézem a google earthon, és már megyünk is :-) Torrevieja-ban jártam már, igaz régen, biztos azóta sokat változott, ott lakott egy osztrák ismerősünk. Állítólag ott sok magyar él. Itt rajtunk kívül eddig egyről tudok.

    VálaszTörlés